Parkeerbeleidsplan: Straatparkeren verdwijnt vrijwel helemaal uit Purmerendse binnenstad

Purmerend – De gemeente Purmerend bereidt een grote herinrichting van de binnenstad voor. Uit het nieuwe Parkeerbeleidsplan 2025 blijkt dat het straatparkeren binnen de centrumring vrijwel volledig zal verdwijnen. Het centrum moet veranderen in een autoluw en groen gebied waar voetgangers, fietsers, ondernemers en bezoekers meer ruimte krijgen.

Het plan houdt in dat in de binnenstad op termijn alleen nog enkele Shop&Go-parkeerplaatsen en plekken voor specifieke doelgroepen, zoals houders van een gehandicaptenkaart en deelauto’s, overblijven. Alle overige straatparkeerplaatsen worden verwijderd. Ook het gebied tussen de centrumring en de grachten is onderdeel van deze ingreep. Daar verdwijnen op langere termijn eveneens de meeste parkeerplaatsen op straat, maar pas wanneer nieuwe parkeercapaciteit aan de rand van het centrum beschikbaar is.

Ingreep omvangrijk

De ingreep is omvangrijk. In totaal moeten er volgens de gemeente tussen de 700 en 900 nieuwe parkeerplaatsen worden gerealiseerd om de operatie mogelijk te maken. Dat aantal is het gevolg van meerdere ontwikkelingen. De stad verwacht de komende jaren een groei van het aantal bezoekers uit de regio en een verdere toename van het aantal inwoners. Die groei zorgt voor extra vraag naar parkeerruimte. Alleen al om die groei op te vangen, zijn er ruim vierhonderd tot ruim zeshonderd extra plaatsen nodig. Daarnaast zijn met de opening van de nieuwe Stadhuispleingarage zo’n 300 parkeerplaatsen op maaiveldniveau verdwenen. De plekken die binnen en buiten de centrumring worden opgeheven, moeten eveneens worden gecompenseerd.

Autoluw

De binnenstad moet zich de komende jaren ontwikkelen tot een autoluw gebied waar winkelen, recreëren en verblijven beter samenkomen. Door auto’s te weren uit de winkelstraten ontstaat er meer ruimte voor groen, bredere trottoirs en terrassen. Voetgangers en fietsers krijgen meer prioriteit. Daarbij volgt de gemeente het zogeheten STOMP-principe, waarbij lopen, fietsen en openbaar vervoer voorrang krijgen boven de auto.

Ook fietsparkeren wordt anders georganiseerd. De gemeente wil dat fietsen in de toekomst niet meer midden in het voetgangersgebied worden geplaatst. Bestaande fietsrekken in de winkelstraten verdwijnen en worden verplaatst naar logische aanrijroutes aan de randen van het voetgangersgebied. Zo moet het centrum overzichtelijker en veiliger worden.

Om automobilisten te stimuleren vooral in parkeergarages te parkeren, blijven de tarieven op straat bewust hoger dan in de garages. De gemeente sluit niet uit dat in de toekomst nieuwe prijsprikkels worden ingevoerd, zoals tarieven die oplopen naarmate iemand langer op straat parkeert.

Voldoende alternatieven

De uitvoering van de ingreep gebeurt gefaseerd. Straatparkeerplaatsen verdwijnen pas wanneer er voldoende alternatieven beschikbaar zijn in parkeergarages of op parkeerterreinen aan de randen van het centrum. Volgens de gemeente is het belangrijk dat de binnenstad bereikbaar blijft, terwijl gelijktijdig de leefbaarheid wordt verbeterd.

De plannen zullen de komende jaren onvermijdelijk gevolgen hebben voor bewoners, ondernemers en bezoekers. Sommigen zullen verder moeten lopen vanaf de parkeergarage, terwijl anderen profiteren van een rustiger, groener en aantrekkelijker centrum.

De gemeenteraad behandelt het Parkeerbeleidsplan op 18 december 2025. Als de gemeenteraad het plan goedkeurt, dan werkt de gemeente Purmerend het beleid de komende periode verder uit en legt de daaruit voortkomende uitvoeringsplannen aan de gemeenteraad voor.

Relevante artikelen:

AANBEVOLEN ARTIKELEN

NET BINNEN

MEEST GELEZEN

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *